Sinds ik klein was heb ik altijd al een fascinatie gehad voor originele BMW’s. Voordat ik mijn rijbewijs had gehaald was ik al druk aan het verzamelen van documentatie over BMW’s, van accessoires brochures tot prijslijsten aan toe.
Dit was op een gegeven moment een competitie met een van de klasgenoten. Elke dag schreven we de meest serieuze mails naar BMW dealers om in bezit te komen van de mooiste brochures. Het waren zware tijden voor de postbezorgers want wekelijks kwam er toch een aantal kilo papier via de brievenbus naar binnen.
Het bleef niet bij brochures, de eerste BMW kwam uitgevoerd in coupe carrosserie. Dit was een E36 met slechts een instap motorisering met 102 pk. Uitgevoerd in Madeira violet als kleur: een kleur die ik persoonlijk nooit nieuw had besteld omdat deze in de brochure er paars uit zag. In werkelijkheid was het een prachtige kleur die per dagdeel veranderde. In felle zon was de kleur blauwpaars, in het donker zwart en bij bewolkt weer was de auto donkerblauw.
Motorisch viel het niet tegen, omdat de fabrikant de versnellingsbak verhoudingen perfect had afgestemd. Zodoende voelde de auto altijd snel genoeg aan. Verbruik bleef bij vlotte rijstijl beperkt tot 1 liter op 13.5 km.
De uitvoering was prachtig samengesteld, met vier elektrische ramen, mistlampen, midden armsteun en digitaal klokje met buitentemperatuur weergave. Voor de binnenbekleding was gekozen voor een mooie contrastkleur grijs.
Hieronder een sfeerimpressie van de E36 Coupe. Onze eerste kennismaking met het merk BMW.